Nota Dasar Pendidikan Kebangsaan

Dasar Pendidikan Kebangsaan diperkenalkan sebagai langkah untuk menyatupadukan rakyat pelbagai kaum melalui sistem pendidikan yang seragam. Pelbagai laporan dan kajian seperti Laporan Rahman Talib dan Penyata Razak menjadi asas kepada pembentukan dasar ini.


Latar Belakang Dasar Pendidikan Kebangsaan

  • Matlamat Utama:
    • Membina perpaduan dalam kalangan rakyat pelbagai kaum.
    • Mewujudkan sistem pendidikan yang seragam dan berkualiti.
  • Asas Penyata Razak (1956):
    • Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.
    • Penubuhan sekolah kebangsaan untuk menyatukan pelajar dari pelbagai kaum.

Laporan Rahman Talib (1960)

  • Cadangan Penting:
    • Memastikan semua pelajar wajib mempelajari mata pelajaran Sejarah untuk menanam semangat patriotisme.
    • Menyusun semula kurikulum sekolah supaya lebih relevan dengan keperluan negara.
  • Kesimpulan Laporan:
    • Sistem pendidikan harus menjadi alat utama untuk memperkukuhkan perpaduan nasional.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)

  • Definisi:
    • Pendidikan di Malaysia bertujuan melahirkan individu yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani.
  • Prinsip Utama:
    • Pendidikan harus bersifat holistik, meliputi pembangunan nilai moral dan etika.
    • Menggalakkan semangat perpaduan dalam kalangan pelajar.

Kesimpulan
Dasar Pendidikan Kebangsaan memainkan peranan penting dalam menyatupadukan rakyat Malaysia. Dengan pendekatan yang holistik, dasar ini tidak hanya memberi tumpuan kepada pembangunan akademik tetapi juga memupuk perpaduan, patriotisme, dan identiti kebangsaan dalam kalangan generasi muda.


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *